Amikor azt mondjuk Kettlebell, úgy értjük StrongFirst.

Amikor azt mondjuk StrongFirst, úgy értjük, kettlebell.

Mi az a Kettlebell™?

A kettlebell vagy girja (or.) egy hagyományos orosz öntöttvas súly, úgy néz ki, mint egy füles ágyúgolyó. Az 1986-os Szovjet Súlyemelő Évkönyv megfogalmazása szerint „nehéz lenne még egy olyan sportot találni, ami olyan mélyen gyökerezik népünk történelmében, mint a kettlebell-sport”. A kettlebell annyira népszerű volt a cári Oroszországban, hogy minden erőművészt vagy súlyemelőt girjeviknek neveztek, azaz „kettlebellesnek”. „Nincs még egy olyan sportág, amely olyan jól fejlesztené az izomerőt és a testet, mint a kettlebell-sport” – írta Ludvig Csaplinszkij a Hercules c. orosz folyóirat egy 1913-as számában. A szovjet időkben olyan súlyemelő-legendák kezdték olimpiai karrierjüket a kettlebellel, mint Vlaszov, Zsabotyinszkij és Alekszejev. Jurij Vlaszov, aki legyőzte a nagy Paul Andersont, egyszer félbeszakította egy nyugati újságírónak adott interjúját, hogy egy dupla kettlebell nyomást csináljon. „Csodálatos gyakorlat” – fűzte hozzá a világbajnok súlyemelő – „nehezen találnánk még egy olyan gyakorlatot, amely jobban fejlesztené az erőt és a hajlékonyságot egyszerre”. Az orosz különleges egységek sokban köszönhetik acélos erejüket, halálos gyorsaságukat és kimeríthetetlen állóképességüket a kettlebell edzésnek. „Katona, légy erős!” – a szovjet fegyveres erők erőnléti edzésének kézikönyve hangsúlyozza, hogy a kettlebell edzés „az erőfejlesztés egyik leghatékonyabb eszköze”, amely „az emberi erő-potenciál kiaknázásában új korszakot” képvisel.

Mi az a StrongFirst™?

Az SF a StrongFirst rövidítése, az SFG jelentése pedig StrongFirst Girya. A rendszer kifejlesztője és vezető Instruktora Pavel Tsatsouline. Pavel korábban az orosz speciális rendőri és katonai egységek erőnléti edzője volt. 1998 óta az Egyesült Államokban él, ahol az orosz tradicionális kettlebell-edzés alapján létrehozta az RKC, majd 2012-ben a StronFirst oktatási és instruktori programját. Első könyvét a kettlebell és a fizikai kondicionálás témakörében angol nyelven 2001-ben publikálta.

Az 1970-es években számos speciális katonai egység a karatét választotta közelharci rendszerének. A HardStyle rendszere ekkor született meg a Szpecnazon belül, és került bevezetésre később minden más egységnél is. A HardStyle elindulásakor a kettlebell-edzés nem volt új a Szovjetunióban, hiszen a korábbi cári Oroszországban közismert és elismert eszköz volt a testüket edzeni kívánók körében.

Legyen a testét edzeni akaró átlagember, elit sportoló vagy különleges egységnél szolgáló katona, egy biztos, hogy a HardStyle rendszer a lehető legjobb alapot nyújtja a használójának. Miért? A közel 500 gyakorlat elegendő muníciót ad arra, hogy a felkészítést végző edző bármely sportág esetén a lehető legjobb gyakorlatot vesse be.

Természetesnek vesszük, hogy a minőségi mozgásra épített edzéseink elképesztően növelik az erőt és erő-állóképességet és az optimális testalkat eléréséhez vezetnek. A legfontosabb, hogy a StrongFirst alapelvekre épül, amelyek meghatározzák azt, ahogy kettlebellel vagy akár az eszköz nélkül mozgunk. Edzésmódszereink folyamatosan finomodnak köszönhetően az oktatóink különleges tudásának, akik eltérő sportági vagy rehabilitációs területről érkeznek.

A StrongFirst nem egyszerűen kettlebellel való edzés, hanem egy összetartó közösség, ahol pontosan tudjuk, minden apró eredmény gyakorlást, munkát, kitartást és precíz kivitelezést igényel.

Miért különleges a StrongFirst módszere?

A Kettlebell edzés alapjai gyorsan elsajátíthatók és azonnal érezhető előnyökkel jár. Pár edzés után máris érzed, hogy könnyedebben mész fel a lépcsőn, a bevásárlás utáni cipelés sem fáraszt ki olyan egyszerűen, és még a nap végére is marad energiád. Oktatóink profik, akik nem csak remek instruktorok, de mindannyian gyakorló kettlebell atléták is.

Miért való neked is a Kettlebell edzés?

Erősödni szeretnél?

A StrongFirst Kettlebell bizonyítottan segít ezen a gondon. Rengeteg nemzetközi szinten is jegyzett top atléta használ kettlebellt, a mi módszerünk szerint.

A nap végére fáradt vagy?

Az edzés célja a tartalékok képzése. Azon vagyunk az edzések során, hogy az edzésen fáradj el, ne mindennapokban!

Szeretnél fogyni?

A kettlebell edzések fokozatosan nehezedők, és figyelembe veszik a személyes céljaid. A tanulóink jelentős része azzal fogyási céllal látogat meg minket, és örömmel veszi a gyors átalakulást.

Valami nagy feladatra készülsz?

Esküvő? Osztálytalálkozó? Spartan race? Jön a nyár? Nem probléma. Az edzéseinken jó hangulatban és egyre nehezedő terheléssel találkozol, és pár hónap alatt a korábban lehetetlennek hitt akadályokat is könnyedén veszed.

Kezdőknek is?

Ne gondold, hogy nem vagy képes rá. Ne hidd, hogy nem vagy elég fitt az edzéshez. Nem is kell, hogy az legyél. Majd itt leszel fitt, a profi Strongfirst oktatók segítségével.

Nőknek is?

Te is elhitted, hogy a nők csak mini súlyokkal edzhetnek? Vajon mennyi volt a súlya annak a csomagnak, amit legutóbb a bevásárlásodnál cipeltél? Hányszor kellett a gyermeked naponta felemelned? Mi az életre készítünk fel!

A Kettlebell története

A kettlebell vagy girja (or.) egy hagyományos orosz öntöttvas súly, úgy néz ki, mint egy füles ágyúgolyó. Az 1986-os Szovjet Súlyemelő Évkönyv megfogalmazása szerint „nehéz lenne még egy olyan sportot találni, ami olyan mélyen gyökerezik népünk történelmében, mint a kettlebell-sport”. A kettlebell annyira népszerű volt a cári Oroszországban, hogy minden erőművészt vagy súlyemelőt girjeviknek neveztek, azaz „kettlebellesnek”. „Nincs még egy olyan sportág, amely olyan jól fejlesztené az izomerőt és a testet, mint a kettlebell-sport” – írta Ludvig Csaplinszkij a Hercules c. orosz folyóirat egy 1913-as számában. A szovjet időkben olyan súlyemelő-legendák kezdték olimpiai karrierjüket a kettlebellel, mint Vlaszov, Zsabotyinszkij és Alekszejev. Jurij Vlaszov, aki legyőzte a nagy Paul Andersont, egyszer félbeszakította egy nyugati újságírónak adott interjúját, hogy egy dupla kettlebell-nyomást csináljon. „Csodálatos gyakorlat” – fűzte hozzá a világbajnok súlyemelő – „nehezen találnánk még egy olyan gyakorlatot, amely jobban fejlesztené az erőt és a hajlékonyságot egyszerre”. Az orosz különleges egységek sokban köszönhetik acélos erejüket, halálos gyorsaságukat és kimeríthetetlen állóképességüket a kettlebell-edzésnek. „Katona, légy erős!” – a szovjet fegyveres erők erőnléti edzésének kézikönyve hangsúlyozza, hogy a kettlebell-edzés „az erőfejlesztés egyik leghatékonyabb eszköze”, amely „az emberi erő-potenciál kiaknázásában új korszakot” képvisel.

Ki edz kettlebellel az Egyesült Államokban?

Az extrém kettlebell-edzés valószínűleg kizárólag az oroszok sajátja maradt volna, ha a volt Szpecnaz-kiképző Pavel nem emigrált volna az USA-ba. Az amerikai katonai és rendfenntartási elit azonnal felismerte az orosz kettlebell nagyszerűségét: primitíven egyszerű és halálosan hatékony, akár egy AK-47. Nem ritka látvány, hogy Pavel kettlebell instruktorai tengerészgyalogos, FBI vagy titkosszolgálati egyenruhákban tűnnek fel. Amint a kettlebell sláger lett azok körében, akiknek az élete az erőnlétükön múlik, terjedni kezdett minden keménységet, szívósságot igénylő területen, harcművészek, sportolók, de átlagos „nagyfiúk” körében is. Az orosz kettlebell-invázió feltartóztathatatlan. A Men’s Journal szerint „ehhez már golyó kell!”, a Rolling Stone szerint Pavel „Az év top edzője” és az orosz kettlebell „Az év top sporteszköze”. „Be vagy kerítve! Minden ellenállás hasztalan!”

Ki edz kettlebellel az Magyarországon az STRONGFIRST-módszerek alapján?

Napról napra többen. Fegyveres testületek, mint például a 34. Bercsényi Különleges Hadműveleti Zászlóalj kommandósai, a Honvéd és a KSI judósai. A Kick-box válogatott, SFG Zrinyi Miklós felügyelete alatt. Ketrecharcosok, BJJ versenyzők, bokszolók, speciális rendőri egységek tagjai, és természetesen átlagemberek, akik pár hónap alatt egy élsportoló erejét és erő-állóképességét szerzik meg.

A kettlebell edzés extrém fitnesz szintet eredményez minden vonalon

Voropajev (1983) kísérleti személyek két csoportjánál végzett megfigyeléseket több éven át, és mindkét csoportot a fegyveres erőknél általában alkalmazott fizikai tesztsorozattal mérte fel: húzódzkodás, helyből távolugrás, 100 m sprint és 1 km futás. A kontrollcsoport egy tipikus egyetemi testnevelési programot követett, amely a fenti gyakorlatokra összpontosított. A kísérleti csoport csak kettlebellel edzett. Az eredmény: a kettlebelles csoport minden egyes tesztfeladatban jobban teljesített, annak ellenére, hogy egyáltalán nem is gyakorolta egyiket sem! A leningrádi Lesgaft Testnevelési Intézet kutatói (Vinogradov és Lukjanov, 1986) kimutatták, hogy a kettlebell-versenyeken, ill. a legkülönbözőbb, teljesen más irányultságú teszteken elért eredmények igen magas korrelációt mutatnak fel, mind erő (a három erőemelő gyakorlat és a fogáserősség alapján mérve), mind erő-állóképesség (húzódzkodás és tolódzkodás), mind általános állóképesség (1000 m futás), mind pedig speciális tesztekkel mért munkakapacitás és egyensúly terén! Sevcova (1993) felfedezte, hogy a kettlebell-edzés csökkenti a nyugalmi pulzust és a vérnyomást. Gomonov (1998) arra a következtetésre jutott, hogy „a kettlebell-edzés képes igen gyorsan növelni az erőt, javítani az állóképességet, biztosítani minden izomcsoport kiegyensúlyozott fejlődését, korrigálni bizonyos alkati hátrányokat, és hozzájárul az egészségi állapot megtartásához/javításához.” A legtöbb, teljes körű fittséget ígérő módszer a valóságban csupán kompromisszumokat nyújt. Ne légy megalkuvó – válaszd az orosz kettlebellt!

A kettlebelles alak

Az orosz kettlebell nem Barbi és Ken játékszere, nem való azoknak, akik különálló izmok kollekciójára törekszenek. A kettlebell olyan, az antik szobrokhoz hasonló izomzatot farag, amiről messziről látszik a használhatóság: széles vállak párnás mellkas nélkül, kötegekben kidomborodó hátizmok, acélos felkar, inas-eres alkar, karcsú derék, kockás has és erős combok, amelyek azonban nem súrlódnak össze, mint általában azoké, akik sokat guggolnak. A kettlebell letakarítja rólad a felesleges zsírt a diéta vagy az aerobic megaláztatásai nélkül is, nem ritka a heti 1% testzsírcsökkenés. Ha túlsúlyos vagy, le fogsz fogyni. Ha sovány vagy, meg fogsz izmosodni. Voropajev (1997), miután felmérést végzett a legjobb orosz girjevikek körében, megállapította, hogy azok 21,2%-ánál testsúlynövekedés volt megfigyelhető az edzések megkezdése után, és 21,2%-uknál (nem elírás, valóban ugyanaz az érték), főleg a nehézsúlyúaknál, testsúlycsökkenés. Az orosz kettlebell kiváló eszköz a testkompozíció optimalizálására, attól függetlenül, hogy melyik véglet felől indulunk el.

Ki az a Pavel Tsatsouline?

Pavel Tsatsouline, sportszakember, a szovjet speciális erők volt testedző oktatója, akit a „Kettlebell mai királyának” is emlegetnek, az orosz Kettlebell forradalmának nyugaton való elterjesztésében játszott szerepe miatt.

1988-ban Pavel bemutatta a régi orosz erősítő és állóképességi eszközt a mit sem sejtő amerikai közönségnek a Vodka, uborkalé, Kettlebell-emelés, és más orosz mulatságok című felforgató cikkében. A cikk a MILO-ban, az olyan kemény emberek magazinjában jelent meg, akik vasat hajlítanak, és sziklákat emelgetnek. Amikor Pavel betört orrú, karfiolfülű, sebhelyes arcú, de legalábbis pokol angyalai tetoválást viselő alakoktól kezdett leveleket kapni, a kiadója felfigyelt erre. 2001-ben a Dragon Door kiadta Pavel átütő bestsellerét, Az orosz Kettlebell- erőpróbát és elkészítette az első Amerikában készült, orosz stílusú öntöttvas kettlebellt. Röviddel ezután megtartották az első RKC™ instruktori tanfolyamot Amerika földjén. Végül Pavelt a Rolling Stone magazin életében először megszavazta „az év legizgalmasabb edzőjének”

Ahogyan a Kettlebell-invázió lendületet kapott, Pavel a médiában is megjelent, a Pravdától a Fox Newsig. A Kettlebell durva híre miatt Pavel első tanítványai úgy néztek ki, mintha a szövetségi tanúvédelmi programból jöttek volna. Manapság ezek a keményen élő emberek osztják meg fanyalogva az orosz Kettlebellt a hollywoodi filmsztárokkal és más, nem igazán kettlebelles emberekkel. Az okos emberek, akiknek tele lett a hócipője a kényeskedő locsogással, ami fitnesztanácsok címen futott, keményre váltottak. 2004-ben Dr. Randall Strossen – az erő világában az egyik legnagyobb tiszteletnek örvendő név – kijelentette: „Pavel Tsatsouline mindig is a Kettlebell mai királya lesz, mivel ő terjesztette el olyan mértékben, hogy szinte államot alapíthatnál a híveiből…” Pavel számos más bestseller szerzője is, amelyek segítettek megváltoztatni az amerikai testedzés arculatát, beleértve a nagyhatású „klasszikusokat”, mint az Erőt a népnek!, A testépítésen túl (Beyond Bodybuilding) és A meztelen harcos.

Találj magadnak Instruktort!

Válaszd ki a számodra legszimpatikusabb instruktort és vedd fel vele a kapcsolatot!

Találj a közeledben Kettlebell edzést!

Vásárolj Kettlebellt!

Már elsajátítottad az edzésen a kettlebell gyakorlatok helyes kivitelezését és szeretnél otthon is edzeni?
Tekintsd meg a webáruházunkat és válassz magadnak kettlebellt!